نام کاربری :
کلمه عبور :
  عضویت در سایت
  بازیابی کلمه عبور
 
   
مصاحبه با مسئول معاونت نشر و ادبیات: برادر علی ناظری
این مجموعه بصورت معاونت نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس سپاه و بسیج از سال 86 ایجاد گردید هدف اصلی از ایجاد این معاونت توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس از طریق تولید و توزیع و ترویج کتاب و آثار کنگره های شهدا در سراسر کشور می­باشد.

1 از چه زمانی و با چه اهدافی این معاونت تشکیل شده است؟

این مجموعه بصورت معاونت نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس سپاه و بسیج از سال 86 ایجاد گردید هدف اصلی از ایجاد این معاونت توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس از طریق تولید و توزیع و ترویج کتاب و آثار کنگره های شهدا در سراسر کشور می­باشد.

2- رویکرد و راهبرد سازمان حفظ آثار در عرصه نشر و ادبیات دفاع مقدس را توضیح دهید؟

با عنایت به اینکه ماهیت سازمان­بسیج، ماهیت مردمی می­باشد و اصولاً فعالیت­های آن با هدف جذب و سازماندهی اقشار مردمی در راستای توسعه و پیشرفت کشور است، درست همان­طور که در زمان جنگ تحمیلی نیز بسیج همین نقش را در سازماندهی و ورود مردم به مقابله با متجاوزین انجام داد، در بحث کتاب نیز تمام تلاش این است که آن نقش و تاثیری را که مردم در قشرها و صنف­های مختلف در سطوح و لایه­های جنگ داشتند شناسنایی و در قالب کتاب معرفی و عرضه نماییم، این­کار نه تنها باعث جلو­گیری از فراموشی آن دوران سراسر افتخار و حماسه در تاریخ معاصر کشور ایران و منطقه خواهد بود بلکه با بررسی­ها و تلاش­های علمی و پژوهشی می­توان شاخص­ها و مولفه­های این حرکت و الگوی موفق ملت ایران را بازآفرینی کرد و در چرخه آموزش و تربیت و فرهنگ جامعه فعلی و آیندگان به منظور استفاده مجدد در دیگر میدان­های پیشرفت و توسعه کشور با مدیریت جهادی قرار داد.

3 رئوس برنامه های واگذار شده در سال 93 را بیان فرمایید؟

برنامه­های سال93 سازمان حفظ آثار در عرصه کتاب، با توجه به تعریفی که ما از  چرخه نشر داریم  شامل الف .  جذب و آموزش نوقلمان با جلسات هم­اندیشی در استان­ها و بازدید نویسندگان از مناطق عملیاتی ب. تالیف و تدوین آثار فاخر دفاع­مقدس    ج.  شرکت در نمایشگاه بین المللی تهران و برپایی نمایشگاه ملی دفاع­مقدس و اجرای 1000 نمایشگاه کتاب دفاع­مقدس در 1000 نقطه کشور  و همچنین اجرای نمایشگاه کتاب در مناطق عملیاتی در طول سال می­باشد که بدون شک تاثیرات بسیار زیادی در فضای نشر و ادبیات کشور بویژه عرصه فرهنگ ایثار و شهادت داشته است؛

4 میزان و نوع تولید آثار دفاع مقدسی در سازمان بسیج و سپاه در سال­های اخیر چگونه بوده است؟

سازمان بسیج و سپاه در طول دو دهه اخیر حدود 1500 عنوان کتاب با تیراژهای مختلف به عرصه نشر کشور وارده کرده است که این میزان حدود 10% از کل آثاری است که تاکنون در مورد فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع­مقدس در گونه­های مختلف ادبی تولید شده است که البته عزمی که در شرایط فعلی برای تولید این آثار وجود دارد اگر طی این دو دهه وجود داشت بدون شک سپاه و بسیج در این عرصه نیز یک­تاز میدان نشر کتاب بودند گرچه تولید 10% آثار دفاع­مقدس نیز قابل توجه می­باشد، در سال 92، 93  چیزی بالغ بر 250 عنوان کتاب در مدار تالیف و چاپ قرار گرفته است که این آثار ان­شاء­الله در بیست و هشتمین نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران در سال 94 عرضه خواهد شد؛

5 این تولیدات جهت گیری خاصی دارد ؟ اگر اینگونه است توضیح دهید؟

معاونت نشر و ادبیات همان­طور که عنوان شد سعی کرده محورهای مختلف ولی مرتبط به هم و تکمیل­کننده یکدیگر را با رویکرد معرفی نقش مردم در دفاع­مقدس طی چند سال گذشته دنبال نماید، این نقش در یک دسته­بندی کلی به دو بخش استان­ها در دفاع­مقدس و اقشار در دفاع­مقدس که به نوعی تقسیم بین پشتیبانی عمومی و پشتیبانی تخصصی از جنگ می­باشد صورت گرفته است، و همچنان این رویکرد دنبال خواهد شد.

6 میزان تأثیرگذاری اقدامات انجام شده در جامعه و تثبیت اهداف مورد نظر معاونت چقدر بوده است؟

در خصوص میزان تاثیرات فعالیت­های این سازمان دو محور تعیین گردیده است الف: فعال کردن سایر دستگاههای مشابه دولتی و خصوصی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می­باشد ب: اینکه به طور مستقیم فعالیت­های نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و بخش­های مرتبط در سپاههای استانی و سازمان­های اقشاری بسیج تاثیر­گذار در جامعه بوده است، و در کل تاثیر حرکت مجموعه دستگاههای فرهنگی بسیج امروزه توانسته رتبه و آماری را در فضای نشر و ادبیات کشور رقم بزند که قابل توجه می­باشد و آن این موضوع می­باشد که بیشترین عرضه و فروش کتاب­های فرهنگی و ادبی در یکی دو سال اخیر به موضوع دفاع­مقدس اختصاص گرفته است؛

7 بازتاب فعالیت های شما در سطح جامعه و رسانه ها چگونه بوده است؟

در انعکاس فعالیت­های یاد شده غیر از چند مصاحبه و پخش گزارش­های کوتاه تصویری و رادیویی کاری انجام نشده  لذا امکان اینکه همه­ی این فعالیت­ها با وسعت و ابعاد ان معرفی شده و به سمع و نظر مردم عزیز و مسئولان رسانده شود، نبوده است که در این خصوص باید دست به دامن رسانه­های بیشتری ­شد؛

8 آیا اعتبار در نظر گرفته شده در سال 93 برای معاونت کافی بوده است؟

وسعت و ابعاد گسترده­ایی که در این حرکت وجود دارد بدون شک نیاز به حمایت های مادی  زیادی را طلب می­کند، ولی ما سعی­مان این است تا با مدیریت جهادی و با الگو­گیری از همان فرهنگ دفاع­مقدس با آنچه در اختیار قرار داده   می­شود و تعامل با دیگر دستگاهها نگذاریم کسری بودجه لطمه­ایی به کارمان  و هدف­های ترسیم شده بزند؛

9 - رویکرد اقتصاد مقاومتی در تولیدات خود را بیان فرمایید؟

دوران دفاع­مقدس، در حقیقت میدان مبارزه و مقاومت ملت ایران در جنگ نظامی بود، این جنگ همچنان در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از طرف دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران و حتی مسلمانان جهان وجود دارد و به تبع آن باید مقابله و مقاومت علیه آن­ها نیز وجود داشته باشد، در عرصه اقتصاد سالهاست که تحریم ها شروع شده است و باید سیستم و روابط اقتصادی کشور نیز از مقاومت و توان کافی برخوردار می­شد، حرف ما که همان حرف رهبری است، این می­باشد که باید برای مدیریت و اداره کشور و پیاده­سازی اقتصاد مقاومتی از الگوی دفاع­مقدس استفاده کرد، دریای گسترده تجربیات و دستاوردهای دفاع­مقدس برای همه چیز کشور و مردم اسوه و الگو ساخته است، بویژه برای کارهایی که باید به دست مردم انجام گیرد و درست مثل حضور مردم در جبهه جنگ و ما در عرصه نشر و ادبیات باید مبلغ این فرهنگ و تاثیرات آن در اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی باشیم؛

 

10 چشم انداز برنامه های شما در سال 94 چگونه است؟

چشم انداز برنامه­های نشر و ادبیات در حقیقت هویت­سازی برای نسل فعلی و آیندگان است حماسه دفاع­مقدس نشان از وجود خصائص و ویژگی­های منحصر به فرد و ممتاز مردم ما دارد، باید دائم این ویژگی­ها را به روز و مرتبط با همه مسائل فردی و اجتماعی نگه­داشت، ما هنوز موفق به جمع­آوری همه خاطرات و اسناد و مدارک و اتفاقات و حوادثی که در هشت سال دفاع­مقدس به وقوع پیوسته است نشده­ایم و این از محور­های چشم­اندازه این سازمان می­باشد؛

11 راهکارهای مناسب در خصوص بین المللی شدن اهداف خود را بیان فرمایید.

  • 1-باید در خصوص انعکاس بین­المللی فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع­مقدس نهضت و حرکتی همه جانبه را کلید زد و این توان در سازمان بسیج و سپاه پاسداران وجود دارد، شناخت و حضور در مجامع فرهنگی و نمایشگاههای بین­المللی و آماده­سازی محصولات فرهنگی و هنری مربوطه و با توجه به نیاز­سنجی از مخاطب خارجی کمک بزرگی به فراگیر نمودن این فرهنگ که تنها به متعلق به ایران اسلامی نیست بلکه متعلق به همه مسلمانان و آزادی­خواهان و آزادگان جهان می­باشد، وجود دارد و با مدیریت جهادی از نوع فرهنگ دفاع مقدس این کار شدنی است.

نگارنده : admin در 1393/9/9 11:51:9


نظرات :