نام کاربری :
کلمه عبور :
  عضویت در سایت
  بازیابی کلمه عبور
 
   
سردار نقدی: خدمت در عرصه نشر دفاع مقدس یک توفیق الهی است
در نشست ناشران دفاع مقدس با ریاست سازمان بسیج مطرح شد




خواسته ها و دغدغه های ناشران دفاع مقدس و فعالان در این عرصه، نمی تواند مانع کارآیی و رشد روزافزون کتاب دفاع مقدس در ادبیات امروز ایران و جهان گردد.
به گزارش خبرنگار سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه، جمعی از ناشران و فعالان در عرصه چاپ و نشر ادبیات دفاع مقدس، عصر روز گذشته (سه شنبه) در دیدار با ریاست سازمان بسیج، به بازگویی و بررسی مسایل مربوط به حوزه ادبیات دفاع مقدس و مشکلات خود پرداختند. در این گزارش آمده است:






ریاست سازمان حفظ آثار و نشر ارزش¬های دفاع مقدس سپاه در ابتدا ضمن خیرمقدم به حاضران، گزارشی کلی از روند نشر دفاع مقدس در این سازمان ارایه نمود.
سردار احمد حق طلب به برگزاری دومین دورۀ از نمایشگاه سراسری کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و افزود:
ـ برای نخستین و در دومین بار این نمایشگاه به طور سالیانه در شهرهای اصفهان و مشهد برگزار شد؛ چندان که مسؤولان فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی اعلام کردند که این کار بزرگ را در تقویم فرهنگی سالیانه خودشان خواهند آورد. همین طور در عملیات انتقال بیش از یک میلیون نفر از دانش آموزان به مناطق عملیاتی دفاع مقدس در قالب راهیان نور، کارهایی در زمینه توزیع و ترویج ارزش¬های دفاع مقدس از زوایه آثار مربوط به آن، صورت گرفته و برای غنی¬سازی اردوگاه¬های مربوط به آن از کتب دفاع مقدس، برنامه خاصی در نظر گرفته¬ایم.
 این گزارش می افزاید:
پس از این که برنامه با معرفی یکایک حاضران به سردار محمدرضا نقدی آغاز شد، آقای مهرآبادی از نشر فرهنگ¬گستر گفت:
ـ حلقه اصلی دغدغه¬های ما، نمایشگاه کتاب دفاع مقدس است که پیشنهاد می¬شود مسأله توزیع جدی گرفته شود. آمار و خروجی¬های این دوره از برگزاری، باید اعلام شود. همین¬طور اعلام شود که ما به اهداف رسیده¬ایم یا خیر؟ نشر یک بنگاه اقتصادی است و باید دید از میان 4300ناشر فعال ثبت¬شده در خانه کتاب، اکثر آن¬ها در تهران کلونی دارند. ما دو میلیون بسیجی داریم که این¬ها سرمایه بزرگی هستند.
وی افزود:
ـ هفت ـ هشت سال پیش، باشگاه کتاب¬خوانی بسیج را پیشنهاد دادم؛ همین¬طور طرح کافی¬بوک را مطرح کردم که می¬تواند این نیز در این نشست مورد بحث قرار گیرد.
در ادامه آقای عطایی، مدیر نشر قدر ولایت گفت:
ـ مطالب و خواسته¬ها زیاد است و در یک جلسه نمی¬گنجد و این¬جا هم جای طرح آن نیست که آقای مهرآبادی هم به برخی از آن¬ها اشاره کرد. باید مکتوب ارایه شود؛ و آن حرکت-های جهادی در حوزه تولید و توزیع نشر کتب دفاع مقدس است. باید راه¬های میان¬بر در حد فاصل وضع موجود تا مطلوب پیدا شود. مقام معظم رهبری سه چیز را خواستارند که می¬شود با یک حرکت جهادی بسترهای لازم را فراهم کرد.
مدیر نشر قدرولایت این سه خواسته را این¬گونه برشمرد:
1ـ مردم کتاب¬خوانی را جدی گرفته و وارد سبد کالایی¬شان شود؛
2ـ تولید و توزیع کتاب که با سیستم حرفه¬ای موجود محقق نمی¬شود؛
3ـ حداقل ده¬برابرشدن شمارگان کتاب.
آقای عطایی افزود:
ـ در بسیج این خمیرمایه وجود دارد که بتواند با مدیریت بسیجی خود زمینه¬ساز این کار شود؛ البته با یک حرکت اعتقادی و جهادی.
در ادامه این نشست، مدیر نشر پویانقش، خود را عضو کوچکی از بسیج دانست که در یکی از پایگاه¬های بسیج مسؤولیت فرهنگی دارد.
آقای حیدری افزود:
ـ کتاب فعلی دفاع مقدس، در شیوه بیان مشکل دارد که به لحاظ ارایه نیز مطلوب نیست.
سپس آقای امینیان از گروه مطالعات اندیشه¬ورزان گفت:
ـ ناشران دفاع مقدس می¬توانند از ظرفیت¬های انقلابی بسیج بهره¬مند شوند. دغدغه¬های ما از جنس نشر بین¬المللی نیز هست. مقام معظم رهبری یک نکته را در دیدار مسؤولان حج فرمود: مزین ساختن تاریخ اسلامی به افتخارات خودمان لازم است. در بیانات دیگری هم اشاراتی داشتند که در عرصه بین¬الملل کم¬تر حضور و سهم داشته¬ایم. برای همین طرح خاصی را در دست داریم. آثارمان ظرفیت بین¬المللی دارد؛ هم در جهان اسلام و هم در عرصه¬های دیگر که به دنبال آثار ادبی هستند. هم شناسایی و هم به طور مقبول، این آثار ترجمه نشده¬اند. حضور در نمایشگاه¬ها هم خیلی مهم است؛ چنان¬چه در ده¬سال گذشته با مراجعات متعدد روبه¬رو شده¬ایم ولی آثاری برای پاسخ¬گویی به آن نداشته¬ایم.
مدیر مسؤول نشر خرسندی نیز این¬گونه مسایل و سخنان خود را آغاز کرد:
ـ مباحث اقتصادی حوزه تولید بسیار دغدغه¬زاست. محاسبات در حوزه کتاب نشان می¬دهد که مرکز و ارگان¬ها اگر حمایت نکنند، فروش و استقبال بسیار پایین خواهد آمد.
آقای خرسندی افزود:
ـ ما به بروکراسی گرفتاریم. همین¬طور عدم استقبال کتب در جامعه، برنامه برای ایجاد منافع مردمی در کتب، مثلاً به عنوان دروس عمومی مدارس و دانشگاه¬ها (واحدهای اختیاری) معرفی شود.
به گزارش خبرنگار ما، آقای کیانی از نشر پیام آزادگان در ادامه نشست خطاب به سردار نقدی گفت:
ـ مؤسسه¬ای برای بررسی محتوایی آثار شکل بگیرد تا کتب با یک سیاست¬گزاری صحیح در پیشبرد آرمان¬های انقلاب اسلامی، با استفاده از تمام ظرفیت¬های موجود، شکل بگیرد. اگر بشود، حتماً در آینده نیز شاهد شکوفایی در نشر کتب ارزش¬مند دفاع مقدس خواهیم بود.
خانم زهرا یزدی¬نژاد از نشر خورشیدباران هم گفت:
ـ کاش می¬توانستیم از ذخیره تجربیات¬مان در جهت بهبود وضعیت موجود استفاده کنیم.
پیشنهاد می¬کنم روزنه¬ای به مدارس باز شود؛ چنان¬چه با طرح «یار مهربان» می¬توان چنین هدفی را دنبال کرد؛ هرچند، به خاطر سلیقه¬ای بودن، ما را به اهداف¬مان نمی¬رساند. متأسفانه جوانان ما با فرهنگ دفاع مقدس آشنا نیستند؛ چرا که الگوسازی ما به درستی صورت نمی¬پذیرد. اگر ما کاری در این زمینه صورت بدهیم، اخلاق عمومی نیز تأثیر خواهد پذیرفت. چنان¬چه من با مرور شخصیت بزرگی هم¬چون شهید شهبازی می¬بینم که چه اندازه قابل الگوبرداری و تأثیرگذاری است.
خانم یزدی¬نژاد افزود:
ـ فرهنگ دفاع مقدس غیر از فرستادن این آثار و کتب به مدارس و کانون خانواده¬ها، تأثیرگذار و توسعه¬پذیر نخواهد بود.
در ادامه آقای سالمی¬نژاد، مدیر نشر نیلوفران، گفت:
ـ تا این¬جا همه درباره تولید و بازگشت سرمایه حرف زده¬اند؛ اما من درباره سرفصل¬های سرمایه¬گذاری در وادی پژوهش می¬¬خواهم صحبت کنم. چه خوب است که بخشی از مأموریت¬ها را در سرفصل برنامه¬های¬مان به عنوان مأموریت¬های پژوهشی تعریف کنیم و آن را به ناشران محول سازیم تا با سازمان بسیج همکاری کنند.
وی در ادامه گفت:
ـ اکثر کتب شهرستانی ضعیف¬اند که به کل آثار دفاع مقدس ضربه می¬زند؛ البته ناشران شهرستانی مظلوم انگاشته شده¬اند. در حوزه کشورهای عربی هم کاری نکرده¬ایم.
آقای پالیزدار، مدیر نشر پالیزبان هم گفت:
ـ درباره تولید و محتوا حرف¬های بسیاری داریم که متأسفانه تا امروز مسؤولان باور نکرده¬اند که بخش خصوصی هم می¬تواند وارد عرصه تولید کتاب دفاع مقدس شود. مسؤولان جزیره¬ای عمل می¬کنند. به قول مقام معظم رهبری، اگر ادبیات انقلاب اسلامی به هزار بخش هم تقسیم شود، به اندازه انگشتان دست هم در این بخش¬ها کاری صورت نگرفته است. بنابراین پیشنهاد می¬شود دفتر برنامه¬ریزی و مطالعات بخش خصوصی در دبیرخانه ناشران دفاع مقدس شکل بگیرد.
آقای قربانی به نمایندگی از نشر ستاره¬ها که متعلق به کنگره بزرگداشت سرداران شهید سپاه استان خراسان رضوی است، گفت:
ـ مشکلات ما با ناشران خصوصی مشترک است و آن این¬که در مرحله تولید و توزیع، حمایت¬های لازم صورت نمی¬گیرد. مشکلاتی نیز در حوزه تخصیص بودجه به ناشران وابسته به سپاه و سازمان بسیج داریم که متناسب با نیاز ما نیست. مثلاً به طور نمونه، امسال به ما بودجه¬ای برای تولید پنج عنوان اثر اختصاص داده شده است.
آقای رستمی از نشر آل احمد نیز گفت:
ـ گلایه داریم که چرا بحث حوزه فرهنگ دفاع مقدس، در صدر اولویت¬های سازمان بسیج نیست؟ چرا کتاب¬های ـ حتی برگزیده ـ به درستی در سطح کشور توزیع نمی¬شود؟ حتی اکثراً اطلاعی از چاپ آن¬ها ندارند.
آقای کریم¬پور، مدیر نشر روایت فتح، در پی این نشست گفت:
ـ عدم وجود یک متولی مشخص در بحث کلان ادبیات دفاع مقدس به عنوان ستادی که بتواند از ایده¬پردازی تا تولید و توزیع ایفای نقش کند این یک حلقه گمشده است؛ البته بنا به ضرورتی، بخش¬هایی از یک مسیر را طی کرده¬ایم؛ مثلا تأسیس انجمن ناشران دفاع مقدس، پس از گذشت سال¬ها از دوران دفاع مقدس.
وی افزود:
ـ ما به بانک اطلاعاتی که در ارگان¬ها وجود دارد، دسترسی نداریم؛ بنابراین ناشر خصوصی مجبور است از هزینه¬ها و محتوای آثار بکاهد تا بتواند جای خالی کمبود منابع اطلاعاتی خودش را به نحوی جبران کند. اگر نمایشگاه ملی مقاومت یا هزار نمایشگاه، در اختیار بخش خصوصی بود، به مراتب نتایج چشمگیری از آن حاصل می¬شد.
در ادامه پرویز بیگی حبیب¬آبادی، مدیرمسوول نشر فصل پنجم، به عنوان ناشر تخصصی شعر دفاع مقدس گفت:
ـ بنده معتقد به تخصصی بودن کار نشر هستم. کتاب سهمی در برنامه¬های صدا و سیما ندارد. برای فرزندان¬مان کتاب دفاع مقدس نقش بر سنگ نشده. مسؤولان فرهنگی نیز شعار بسیار داده¬اند. کار نهادینه¬سازی آثار دفاع مقدس، مثل ایجاد نمادهایی از بمباران تهران، صورت نگرفته است.
آقای بیگی اضافه کرد:
ـ من با تبلیغات مستقیم مخالفم. از طرفی، ناشران خصوصی آسیب¬پذیرند؛ بنابراین می¬باید به صورت غیرمستقیم مورد حمایت قرار گیرند.
آقای یوسف سخن¬ور از نشر امینان هم گفت:
ـ زمان و موقعیت نمایشگاه سراسری دفاع مقدس مناسب نیست و باید با سیاست و ظرافت بهتری تنظیم، زمان¬یابی و برگزار گردد.
پس از مباحثی که به صورت کوتاه و فشرده از سوی دست¬اندرکاران و ناشران عرصه ادبیات دفاع مقدس مطرح شد، رییس سازمان بسیج به ایراد سخن پرداخت.
سردار محمدرضا نقدی گفت:
ـ دنیا تشنه شنیدن حقایق حماسه بزرگ ملت ایران است. کاری که دوستان ناشر بر عهده گرفته¬اند، کاری زینب¬گونه در راستای کار حسین¬گونه شهدای دفاع مقدس است که یک حادثه استثنایی بود که جزء افتخارآمیزترین دوران تاریخ ملت ایران است. درس¬ها و عبرت¬های فراوانی نیز در آن است. بیداری اسلامی و این حرکتی که در جهان اسلام صورت گرفته، ابتدای راه است که از همان دفاع مقدس افتخارآمیز بهره می¬گیرد. در تاریخ ایران، چنین حماسه¬ای، یعنی ایستادگی یک ملت انقلابی و تنها در برابر همه ابرقدرت¬ها، بی¬نظیر است. همانند حماسه دفاع مقدس، نداریم. ما مدیون هستیم اگر این فرهنگ را برای عمق¬بخشیدن بسط ندهیم. باید به نویسندگان زبردست انگیزه بدهیم. هر نویسنده¬ای که امروز در سطح کشور قلم می¬زند ولی حتی یک اثر در زمینه دفاع مقدس ندارد، به خودش خیانت کرده است؛ ناشران هم همین¬طور. یعنی در میان چندین هزار ناشر موجود، باید دست¬کم به همان میزان اثر دفاع مقدس از هر ناشر داشته باشیم. در کنار آن باید روی کیفیت آثار هم توجه کرد. تشکل مردمی برای انجام این کار هم نداریم. ما از هم¬فکری ناشران دفاع مقدس حمایت می¬کنیم؛ البته حمایت¬ها می¬باید هدف¬مند باشد و مثلاً خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد اسلامی و یا سازمان بسیج، به تنهایی راه حل نیست. برای تولید قوی و موثر که ایجاد کشش و جاذبه مطالعه کند، باید برنامه¬ریزی شود. باید قلم¬های قوی وارد این عرصه شود؛ حتی حاضریم شبکه¬ای برای توزیع درست شده و ما از آن حمایت کنیم؛ چه توزیع موضوعی، چه فصلی و چه موقعیتی، می¬توان به مانند برنامه وزارت ارشاد، تقویم سالیانه¬ای برای آن نوشت و سازمان بسیج تنها هماهنگ¬کننده در ایجاد آن باشد. باید برنامه¬ریزی درستی برای تبلیغ و ترویج کتاب داشته باشیم. مثلاً کتب برگزیده را به دست مسؤولان برسانیم تا در سخنرانی¬ها و مصاحبه¬ها درباره¬اش نکته¬برداری و بازگو کنند. در زمینه بین¬المللی هم می¬توانیم کار کنیم؛ هر چند که در همین حوزه فارسی¬زبانان هم کار چندانی صورت نگرفته.
سردار نقدی در ادامه، ضمن اشاره به ضرورت ورود بیش¬تر و جامع¬تر به عرصه آثار دفاع مقدس به زبان¬های بیگانه، افزود:
ـ باید نهضت ترجمه آثار دفاع مقدس را نیز راه بیاندازیم. برای غلبه به حضور ناشران دگراندیش و برخی منحرف که آثار غیراخلاقی را نیز تولید و توزیع می¬کنند، برنامه مدونی را در دست بگیریم و طبق سیاست¬های نظام مقدس جمهوری اسلامی پیش ببریم. و ما برای این کار حاضریم تا به حرکت جهادی که امروز در این¬جا اشاره شد، بپیوندیم و به صورت اثربخش کار خود را آغاز کنیم؛ منتهی با ارایه برنامه¬ای از سوی ناشران دفاع مقدس. باید کتاب دفاع مقدس را به کانون¬های حضور گسترده مردم برد و به جای یارانه¬دادن، حتی اگر طرح یا روش درستی برای بهبود این وضعیت ارایه شود، ما آن را در سازمان بسیج به اجرا بگذاریم.
رییس سازمان بسیج در ادامه اعلام حمایت¬های سازمان مطبوعش را از وضعیت چاپ و نشر دفاع مقدس را پیشنهاد داد پایگاه یا مجله الکترونیکی دفاع مقدس درست بشود که قطعا این راه-اندازی با حمایت سازمان بسیج خواهد بود و می¬توان حتی به آن عنوان سایت اطلاع¬رسانی دفاع مقدس را اطلاق داد.
وی در پایان این نشست گفت:
ـ با این وجود، من به شما تبریک می¬گویم؛ چرا که هر کسی توفیق نداشته که وارد این عرصه بشود. در پایان از شما و مسؤولان سازمان حفظ آثار و ارزش¬های دفاع مقدس می¬خواهم که از این نشست جمع¬بندی لازم را انجام داده و برای سازمان بسیج بفرستید و مطالبات مشخص دوستان ناشر را بیان کنید تا بنده در دیدار با مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگو کرده و با آنان به یک تفاهم مطلوب برسیم.
 این گزارش، هم¬چنین حاکی است که سرفصل چندگانه¬ای در این نشست مطرح و مقرر گردید که در آینده¬ای نزدیک در رابطه با آنان برنامه¬ریزی و راه¬کارهای لازم صورت بگیرد:
1ـ سازمان¬دهی ناشران دفاع مقدس در قالب انجمن ناشران دفاع مقدس و حمایت از این تشکل؛
2ـ راه¬اندازی کتاب¬فروشی¬های اختصاصی دفاع مقدس در سراسر کشور؛
3ـ برنامه¬ریزی برای ایجاد صرفه اقتصادی جهت ناشران دفاع مقدس؛
4ـ برنامه¬ریزی برای یک حرکت جهادی در حوزه نشر با استفاده از بستر بسیج و رزمندگان دفاع مقدس؛
5 ـ ایجاد زمینه برای شرکت در نمایشگاه¬های بین¬المللی و عرضه کتاب¬های فاخر دفاع مقدس؛
6 ـ برنامه¬ریزی و استفاده از ابزار تشویق و ترغیب مردم برای خرید کتاب¬های دفاع مقدس؛
7ـ واگذاری نشر کتاب¬هایی که سازمان¬ها و نهادهای دولتی قصد انتشار آن را دارند؛
8 ـ ارتقاء کیفی و کمی نمایشگاه¬های اختصاصی کتاب دفاع مقدس؛
9ـ پرداختن به امر ترجمه کتاب¬های دفاع مقدس و بالعکس، کتاب¬هایی با مضامین مقاومت و پایداری کشورهای انقلابی به فارسی؛
10ـ لزوم حمایت وزارت ارشاد در خرید کتاب¬های دفاع مقدس برای کتابخانه¬های سراسر کشور؛
11ـ انجام کار مطالعاتی و تحقیقاتی برای آشنایی بیش¬تر ناشران با سلیقه و ذائقه مخاطبان؛
12ـ توجه بیش¬تر به محتوا و کیفیت آثار تولیدی و تألیف و نشر کتاب¬های فاخر؛
13ـ هماهنگی با صدا و سیما، شهرداری و سازمان¬های مشابه برای تبلیغ و آگهی کتاب¬های دفاع مقدس؛
14ـ استفاده از ظرفیت¬های کتاب¬خانه¬های مساجد، پایگاه¬ها و حوزه¬های بسیج در سراسر کشور.


نگارنده : hmd در 1390/09/26 09:43:12.


نظرات :